14/12/2023

iz ostavštine Saniboja Žugića: traka HAMATRI / Radio BAZA 2023

U četvrtak 14.12. u 20h u Novoj BAZI slušamo izvedbu nikad objavljene trake benda Hamatri iz ostavštine trešnjevačkog elektropionira Saniboja Žugića. Sviraju: Josip Šustić na glasu i gitari, Hrvoje Nikšić na Sanisintu i perkusijama, Leo Beslać na bas-gitari i blok-flauti, Tena Novak na violini, glasu i perkusijama, Roko Margeta na perkusijama, flautama, taru i tampuri/swaramandalu te Anamarija Žugić Borić na glasu, string sintesajzeru i perkusijama.

RADIO BAZA 2023 predstavlja:

Iz ostavštine Saniboja Žugića: traka HAMATRI

četvrtak 14. 12. 2023. u 20h
Nova BAZA, Nova cesta 66

 

Josip Šustić na glasu i gitari, Hrvoje Nikšić na Sanisintu i perkusijama, Leo Beslać na bas-gitari i blok-flauti, Tena Novak na violini, glasu i perkusijama, Roko Margeta na perkusijama, flautama, taru i tampuri/swaramandalu te Anamarija Žugić Borić na glasu, string sintesajzeru i perkusijama izvode originalnu glazbu Zlatka Matića / Henryja Staga, Nives Marušić, Saniboja Žugića, Andora Szebenyja i Snježana Matića.

urednica: Anamarija Žugić Borić

Uvodno u svirku održat će se kratki razgovor Ane Kutleše, kustosice Muzeja susjedstva Trešnjevka i Anamarije Žugić Borić, urednice programa, glazbenice i istraživačice.

 

Ulaz na program je besplatan!

 

U ljeto 2012., deset godina nakon smrti trešnjevačkoga skladatelja elektroničke glazbe i elektroničara-izumitelja Saniboja Žugića, iz zgrade na uglu Žumberačke i Ozaljske, nekoć Končareve ulice izvučeno je pregršt arhivskih materijala vezanih za njegov osebujan život i stvaralaštvo. Uslijed nesretnih okolnosti, velik je dio njegove ostavštine godinama stajao u vlažnom podrumu zgrade u kojoj je živio cijeli svoj život, a dugotrajna izloženost nepovoljnim uvjetima negativno se odrazila na stanje gradiva. Najoštećenije bile su magnetofonske vrpce, koje su, među ostalim, sadržavale i Sanibojevu autorsku glazbu. Usto, nastradale su i elektroničke komponente te mjerni i glazbeni uređaji koje je sam izrađivao. (...)

Nakon spomenutog raščišćavanja 2012. godine sve su se magnetofonske vrpce preslušale, a dio njih restaurirao se u studiju skladatelja i oblikovatelja zvuka Višeslava Laboša. Uz različite eksperimente s elektroničkom glazbom raštrkane po više magnetofonskih vrpci, na jednoj se vrpci našlo pet dovršenih autorskih skladbi pod krovnim naslovom Saniboj te još jedanaest brojeva zajedničkog nazivnika Hamatri. U međuvremenu, dvije Sanibojeve soloskladbe objavljene su na kompilaciji Ex-Yu Electronica, Vol. IV: Bilo Jednom Na Balkanu slovenskih izdavača Monofonika i Subkulturni azil u uredništvu Višeslava Laboša, dok su ostale njegove skladbe, kao i album Hamatri, čekale bolje dane.

Upravo u tijeku odabira i obrade Sanibojeve ostavštine za uključivanje u virtualni fundus Muzej susjedstva Trešnjevka nastala je ideja za oživljavanjem Sanibojeve i kvartovske alternativno-glazbene baštine u obliku koncerta. Odabir je pao na nikad objavljen ni uživo izveden album iz 1981/82., naslovljen tek Hamatri, zbog značaja koji je istoimeni sastav ostvario za zagrebačku alternativnu scenu unatoč svojemu kratkom djelovanju od tek nekoliko godina krajem 70-ih i početkom 80-ih. Riječ je, naime, o možda i prvom world music sastavu u Hrvatskoj, koji je usto koketirao s psihodeličnim i pop žanrom, a osnivač mu je bio i danas aktivni glazbenik Ante Perković. Nedugo nakon napuštanja izvorne postave Hamatrija, njegovi članovi Zlatko Matić (umjetničkog imena Henry Stag) i Nives Marušić odlučili su u novoj postavi iskušati eksperimentalniji izričaj podebljan zvučnim oblikovanjem sintesajzerima Saniboja Žugića.

Na sačuvanoj traci te druge, neslužbene „frakcije“ Hamatrija Saniboj je svirao svoj mellotron, koji je prethodno bio u posjedu Bijelog dugmeta, i Sanisint. Uz Saniboja, Matiću i Marušić na nekim su se brojevima s albuma kao autori i izvođači pridružili Snježan Matić zvan Sindhu te član izvornih Hamatrija Andor Szebeny. Zlatko Matić, nastavljajući se na izvorne Hamatrije, svirao je egzotične i tradicijske instrumente kao što su sitar i saz te razne perkusije, Nives Marušić pjevala je i svirala violinu i blok-flautu, a Andor Szebeny i Snježan Matić svirali su gitaru i također pjevali. Budući da su se članovi izmjenjivali u autorstvu pjesama, album na trenutke zvuči heterogeno varirajući između instrumentalnih i pjevanih skladbi, labavijih i strukturiranijih, odnosno eksperimentalnijih i klasičnijih formi te psihodeličnog i pop izričaja. Demosnimka albuma nastala je u Sanibojevu kućnom studiju tijekom godine dana suradnje s navedenim glazbenicima. Album, pak, nikada nije službeno snimljen ni izdan jer su se njegovi članovi u međuvremenu zaputili drugim životnim smjerovima, neki čak i daleko u Europu.

U novoj prigodi život albumu udahnut će skupina glazbenika relativno bliskih ovome žanru glazbe: Anamarija Žugić Borić na glasu, string sintesajzeru i perkusijama, Josip Šustić na glasu i gitari, Hrvoje Nikšić na Sanisintu i perkusijama, Leo Beslać na bas-gitari i blok-flauti, Tena Novak na violini, glasu i perkusijama te Roko Margeta na perkusijama, flautama, taru i tampuri/swarmandalu. Pjesme s albuma poput Incredible String Band i Eastern Delight, iz naslova kojih se razaznaju utjecaji sastava i žanrova na izvornu postavu, izvest će se u skladu s izvornim aranžmanima, uz pokoje interpretativno proširenje. Koncert će ujedno biti prilika da se publici približi Sanisint i njegove mogućnosti te da se prvi put nakon četrdeset godina na njemu zasvira ovaj nikad predstavljeni glazbeni dragulj.

Anamarija Žugić Borić

 

vizual: Zoran Đukić, Neva Zidić, Hrvoje Živčić

 

Izvedba je dio programa “Muzej susjedstva Trešnjevka — živa baština”. Financijska podrška: Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske i Grad Zagreb, Gradski ured za kulturu i civilno društvo. Godišnji program BAZE podržava Zaklada “Kultura nova”.